tirsdag den 16. januar 2007

Evalueringsrapport

Evaluering af "bib:23", forår 2008

Evaluering af uddannelsesforløbet ”bib:23” i Ballerup Bibliotekerne (med 2 efterfølgende bilag)

”23 ting”, som i Ballerup Bibliotekerne kom til at hedde ”bib:23”, er et web-baseret uddannelsesprogram, som er udviklet for at give deltagerne/bibliotekernes personale et bredere kendskab til og et vist fælles kompetenceniveau mht. web 2.0-teknologien. Selve undervisningsforløbet foregår hands-on som selvstudie.

Formålet med at gennemføre det i Ballerup Bibliotekerne var at opnå en generel højnelse af personalets niveau vedr. IT-kompetencer, som kunne udmønte sig i en bedre betjening af bibliotekets brugere og bl.a. understøtte IT-vagtens arbejde.

Det skulle desuden give udviklingen af Ballerup Bibliotekerne et generelt fagligt skub og håbet var, at det også kunne bruges til at forbedre den interne kommunikation.

Uddannelsesudvalget stod for planlægningen af uddannelsesforløbet med hjælp fra flere medarbejdere bl.a. omkring opsætningen af hjemmesiden med opgaverne.Uddannelsesforløbet gik i gang d. 14. januar 2008 og sluttede d. 28. april 2008 med en lodtrækning blandt de, der havde gennemført forløbet. Udvalget har siden valgt ikke at lukke hjemmesiden, men fortsat give personalet mulighed for at gennemføre forløbet.

De konkrete mål var som nævnt i projektbeskrivelsen at:

  • personalet skulle føle sig bedre rustet til de nye webteknologier
  • lånerne oplevede en bedre betjening
  • 75 % af personalet gennemførte

Uddannelsesudvalget har efter projektets afslutning ønsket at evaluere forløbet ved bl.a. at opgøre hvor mange, der helt eller delvist har gennemført bib:23.

Vedrørende deltagelsen kan udvalget konstatere at: Ved projektets start var der 60 personer, der oprettede en blog. Ud af de 60 havde 39 afsluttet bib:23 ved projektets udgang. Det svarer til 65 %, der har fuldført projektet. Vi havde i vores projektbeskrivelse håbet på, at 75 % af personalet ville gennemføre. Til gengæld var det næsten 100 % af det samlede fastansatte personale, der deltog - en del af de sidste 35 % deltog i næsten hele forløbet uden at gennemføre, enkelte stoppede tidligt i forløbet.

Udvalget finder deltagelsen tilfredsstillende – også set i lyset af erfaringerne fra Herning, Randers og Københavns biblioteker, der har gennemført tilsvarende forløb. Her deltog i gennemsnit 70 % af personalet og 50 % af disse gennemførte.

Udvalget har desuden efter projektets afslutning bedt deltagerne om at kommentere forløbet. Disse udtalelser er i uredigeret form medsendt som bilag 1. Udtalelserne giver samlet set et indtryk af, at der har været stor tilfredshed med at uddannelsesforløbet blev etableret og gennemført – flere foreslår, at det bliver videreført.

Udvalget har desuden fået følgende erfaringer:

  • Det har været en god ide at udnævne kontaktpersoner, som deltagerne har kunnet få hjælp fra, når de gik i stå i opgaverne.
  • IT-lokalet, som var booket på faste tidspunkter i hver uge til fælles opgaveløsning, blev mest brugt i starten af forløbet.
  • Det har fungeret godt med en slutdato med en ”gulerod” i form af en lodtrækning. Dette fik nogle flere til at prøve at gennemføre indenfor den afsatte tid.

Fremtiden:

Uddannelsesudvalget har besluttet at videreføre bib:23, men i en lidt anden form. Denne gang som et frivilligt tilbud, hvor nye opgaver løbende lægges ud på bib:23. Også Randers og Kbh. er fortsat med ”23 ting” og udvalget vil bl.a. lade sig inspirere herfra. Udvalget overvejer desuden at medtage opgaver indenfor vores egne tilbud. Det nye forløb er endnu ikke helt på plads, men udvalget håber på at kunne starte op i foråret 2009.

Uddannelsesudvalget, nov. 2009

BILAG 1

Deltagernes kommentarer:

Synes stort set at forløbet med 23 ting har været spændende OG overkommeligt, men jeg er vist heller ikke gået så dybt ned i sagen som visse andre. Har haft god hjælp af "hjælp", tak for overskuelige og pædagogiske arbejdsbeskrivelser.

Jeg syntes bestemt at det var en lærerig tid som meget gerne må fortsætte, derfor sendte jeg jer også linket til 100 web2 ting, mange af tingene er dog bare forskellige måder, at gøre tingene på. Jeg ved at I har planket vejledningerne, men vejledningen til RSS var rigtig besværlig - det var så let, at det var svært, men vejledningen var vild-ledning. Jeg hørte også, at det havde været godt, hvis der havde været "en vagt" på de tider, der skulle have været hjælp, en del følte sig ladt i stikken, når der ingen eksperter var at spørge. men bestemt et godt og lærerigt forløb - man stiger i agtelse hos de unge, når man ved hvad de taler om.

Det har været et meget fint tiltag, som jeg gik ind i med stor iver. Desværre gik jeg i stå ca midt i - omkring det med second life, jeg har brug for hjælp til en del af tingene, og det var altså svært! Ofte kunne jeg ikke de to morgener, og de tre gange, jeg var dernede, skulle vi først lige finde en af de personer, som kunne hjælpe - fair nok, de kunne jo ikke bare sidde og vente på om der kom nogen - men det gik der tid med, og når man så fik tid, var der ikke nogen der havde tid. Indrømmet, det er også min egen skyld, hverdagen løber af med en. Men jeg har tænkt mig at gennemføre. Især den med de delte dokumenter har jeg haft rigtig meget brug for. Jeg skal nok komme efter det!

Det er helt klart et godt initiativ. Men jeg synes nu det er tanke vækkende, at en afdeling på ni personer, som altid er med på alt muligt, såsom er dygtige, fleksibel og imødekommende, men det er kun en ud af ni personer, som har gennemført 23 ting. Den ene person har kun kunnet nå det i sin fritid.

Rigtigt godt forløb. Relevante opgaver og udfordringer. God idé med det "åbne" værksted i IT-lokalet. - kunne måske bruges i andre sammenhænge, f.eks. på onsdag mellem 10 og 12 udvikler Søren og Niels på OPac'en, du er velkommen (en slags workshop som Søren før har gjort brug af).???????? Altså hvor man åbnede op for at andre kunne deltage i ellers lukkede fora (når det kunne være relevant)! Det eneste jeg måske manglede fra start af, var en lidt mere "pædagogisk" indgangsvinklel til selve projektet - "hvorfor skal vi lære det her??"! Jeg tror f.eks. ikke der nogen efter vi nu har snakket bibliotekstendenser, dialog med brugerne, sociale netværk og WEB 2.0, der er i tvivl om hvorfor! Oplevede en del kollegaer der ikke i starten syntes det var særlig relevant.

jeg synes at forløbet var fremragende. Det var mindre intensivt end i Randers og derfor nemmere at 'nå', hvilket var rart. Men jeg kunne godt tænke mig at vide om der blive fulgt op på det med 23 nye ting eller noget.

Det var rigtig godt at blive pisket igennem alle de nye teknologier!!!Det var luksus at få en mp3 at prøve det af på. Det ville have være en lettelse, hvis der havde været samme kapacitet på maskinerne (second life) på filialerne som på HB Måske ville det lidt henne i forløbet have været godt med en 'model blog', så man kunne se, hvordan man bedst 'hakkede af' og kviterede for at man havde løst opgaverne.... Det var lidt skidt, at min hjemmePC blev helt, helt fyldt op pladsmæssigt, fordi der jo aldrig rigtig var tid til bib 23 i arbejdstiden. Nu er jeg meget i vildrede med, hvad jeg kan slette for igen at skaffe mig plads på harddisken. (Men det er selvfølgelig fordi man ikke er helt fuldstændig hjemme i, hvad der lå i forvejen og hvad der er blevet aflejret i løbet af 23 ting.

BILAG 2

Kommentarer til de enkelte opgaver på bloggen:

Tju hej hvor det går. Tænk at jeg skulle få min helt egen blog.

Det bloggeri er jo en herlig tidsrøver, og man fortrænger helt alle de andre ting, man burde foretage sig istedet.

jøsses maren - det udkom !

Min tidligere jubel blev hurtigt afløst af fustration, men nu er bloggen velfungerende, - dejligt og grænseoverskridende..

Føj for den, det var ikke lige så nemt som jeg troede, men nu er det vist lykkedes for mig, abonnerer selvfølgelig på 23 ting har også fået proppet tv2 nyhederne og DR nyheder ind.

Det var da ikke nogen særlig pædagogisk vejledning - var det?

..når man endelig har tid til at komme her er alle andre gået i seng

..vi har fundet ud af, at google talk er ret smart at bruge i udlånet. Så vi har alle 3 installeret programmet, så det popper op automatisk. Vi bruger det i stedet for at ringe - smart fordi man slipper for at ringe midt i en lånersamtale og smart fordi "vagthavende" kan svare når der er "fri bane"..

Nøjjjj, det var sjovt med gruppechat. Sådan gider jeg gerne, at det skal være med alle de her ting ;o)

Så fik jeg også løst opgave 4. Vil dog ikke lægge link til min flickr fra min blog,

da mine billeder er "private" - og nej, med det mener jeg altså IKKE uartige! Nu skal jeg så bare forske lidt i hvordan jeg inviterer folk til at se billederne...
Og ja, det er alt for sjovt det her - så sjovt at det har det med at gribe om sig. Man skulle bare lige løse en opgave - men så skulle man også lige prøve det - og det - og det... Og ups, så gik der lige tre timer...

Så har jeg oprettet en Flickr konto. Det giver jo rigtig mange muligheder for at gemme alle sine billeder, så man ikke behøver at have dem liggende på computeren. Det bliver nemt når jeg skal vise andre mine ferie billeder, så behøver jeg nemlig ikke at have fotoalbummet med under armen eller stille op med det helt store lysbilledeshow :-)

Wåw, der var da lige nogen sjove ting at lege med til fx nogen sjove e-mails - f.eks lavede jeg efterlysningsplakater, skrev mit navn i sand, lavede fodbold t-shirt til nevøen und so weiter. Prøv det prøv det...

hvad skal man bruge det her til ,hvis lige ikke man er bibnørd, altså stor eller lille det er mig lige meget, jeg har lagt nogle bøger ind, det er så det, opgaven løst, hmmmmmm.

Så er det på tide at komme med advarsel. Og en alvorlig én af slagsen. Bliv væk fra last.fm, hvis du har planer om at være mere nærværende, være mere for familien eller vil ud i livet udenfor cyberspace. På last.fm er der ikke grænser for hvad du kan med hensyn til personalisering og afspilning af musik du holder af, og noget du får foreslået du også kunne holde af. Mulighederne er uendelige

Pu-ha, så lykkedes det for mig, hold da op hvor tager det meget af ens tid, godt jeg var advaret. Syntes endelig det var lidt svært, men med lidt tålmodighed (som jeg jo ikke besidder) gik det. Er super glad for min Creative Zen V Plus-afspiller, bruger den hver dag.....

Her er virkelig noget man kan bruge! Det bliver ikke sidste gang . . .

Er meget begejstret for denne side. Er sikker på jeg kan få rigtig lang tid til at gå herinde. Der er jo en oplagt mulighed for at følge med i hvad det er der rykker for tiden.

Pu-ha Second Life er ikke sådan at gå til, så jeg havde mange frustrationer inden jeg nåede til Info Island. Nu blev det ikke lettere af at min PC valgte at arbejde efter reglerne, og derfor gik i slow motion. Det kræver en del hård læsning,indsigt eller naturtalent for at blive "kørende" i Second Life og for at kunne håndtere sin Avatar. Så jeg vil tro at for mange vil det være dejligt at have kompetent hjælp ved hånden. Så IT-lokalet med en vejleder vil nok være at foretrække for mange.

Avataren Timian Gufler har hermed udført sin pligt og besøgt second Life. Hun syntes det var kedeligt da hun dyrkede det lidt i efteråret - og syns det er endnu kedeligere nu. Besøget fandt sted lørdag eftermiddag - ingen på infoisland - retfærdigvis heller ingen på Christiania - som ellers er det danske sted hvor hun dog har set nogen.

Har besøgt InfoIsland.dk, og syntes egentlig jeg lidt spildte min tid, det er så absolut ikke noget for mig.

Denne opgave syntes jeg ikke var så svær, eller også er det fordi man bliver mere øvet, nå man videre med livet vi ses..

Jeg havde en linksamling på min hjemmeside, som skulle opdateres på "gammeldags facon". De 140 links og linksbeskrivelser har jeg nu ved hårdt tastaturarbejde fået overført til del.icio.us og fået givet alle indførslerne emneord/tags. Det er bare så genialt. Lettere at tilføje og vedligeholde, bedre søgefaciliteter og større overskuelighed. NIF var langt foran sin/vores tid da han introducerede del.icio.us via Referencebookmarks. Nu har jeg også set lyset.

Google Docs rykker. Det er virkelig smart…Kan f.eks. nederst i dokumentet se, om der er en af de andre redigerende på. Alle 3 parter redigerer på det samme orginale dokument. Noget som er meget brugbart også og ikke mindst i arbejdsmæssig sammenhæng, hvis man er flere om at bidrage til det samme oplæg. Her vil man slippe for at skulle sende rettet dokument tilbage med rettelser i forskellige skriftfarver, understregninger eller hvad man ellers bruger. Google Docs tror jeg vi vil komme til at bruge, også efter bib:23.

Ja, det er da intet mindre en genialt...Det vil jeg til at bruge HELE tiden!

Er allerede i fuld gang - to boglister, man kan skrive sammen om - rigtig smart!

Stædighed betaler sig - hvor der er en vilje er der en vej. Så fandt jeg her meget sent nat ud af at teleportere mig til Podcaster Street og fandt let frem til Podhead's kontor. Mission completed. Opgaven udført. Jeg vil se dyner. Godnat - en lang arbejdsdag venter imorgen...

…uddannelsesforløbet via bib:23 har f...... været sjovt og spændende. Som at have en rigtig god roman liggende på sit natbord, som man bare ikke kan vente med at gå igang med at læse i. Tak til uddannelsesudvalget fordi i satte det i værk. Det har været et kompetanceløft af dimensioner. Respekt.

…nogle af opgaverne syntes jeg var rimelige, andre var svære, nogle er lykkedes uden jeg rigtigt ved hvordan, Det har været enormt spændende at komme igennem, en del kan jeg bruge noget ikke,noget er faldet mig let andet svært,men jeg har lært en del om mig selv,jeg er ikke bange for at prøve noget nyt.

Tak for nu. Har taget et tigerspring ind i den digitale fremtid.


Ingen kommentarer: