torsdag den 8. november 2007

Uge: 12 Video


Mange mennesker har i dag digital kameraer og videokameraer og vil derfor også gerne kunne dele deres videoer med andre online. Der er også mange nyhedsmedier, der lægger film på deres hjemmesider, og en del firmaer har indset, at en af de bedste måder at føre reklamekampagner på er ved at lægge reklamefilm på Nettet. Hvis de er rigtig gode, sender folk nemlig links til hinanden, og på den måde kan en lille online film blive sendt ud til en masse mennesker uden at det koster firmaet ret meget.

Ud over de sjove og sære små-film, kan man også være heldig at finde små instruktionsvideoer, som folk har lavet. F.eks. kan man se, hvordan man kan skifte olie på sin bil eller hvordan man beskærer roser.


En ganske ny og spændende spiller på banen er Bibstream!
Bibliotekerne i København, Randers, Viborg, Herning og Århus er gået sammen i dette af Biblioteksstyrelsen støttede projekt om at udvikle en service, der kan få status af en dansk udgave af YouTube. De præsenterer selv ideen bag projektet således:
"Optag, upload og del – det er filosofien bag BIBSTREAM. Her kan du se danske kort-, novelle- og dokumentarfilm helt gratis og uploade din egen film eller hjemmevideo, så andre kan se den.
Opret dig som bruger, - så er du klar til at lege med. "

Når du har udført nedenstående opgaver vil du formentlig have været igennem hele kursusforløbet.
Til lykke! Forhåbentlig forekommer forløbet dig at have været givende og vedkommende!


Har du mod på 23 nye ting? - Måske ikke lige nu....men een ting er sikkert: de kommer!
Den digitale verden er i konstant og hastig bevægelse - se tips til at holde sig ajour!

Foto: Mikal Schlosser

Opgaver:
VodPod er en service, der giver dig mulighed for at søge på flere forskellige sider med videoer.
Du kan gemme de videoer, du godt kan lide, på din egen konto, så du nemt kan finde dem igen.
[12 A] Opret en konto på VodPod.
(Gå evt. til: Hjælp til uge 12).

[12 B] Link til din konto på din blog.

[12 C] Tilføj en video fra Bibstream eller YouTube til din VodPod-konto.
(Flere har oplevet problemer med at tilknytte Bibstream-videoer til VodPod-kontoen)

Ekstra:
Se på: YouTube - nettets absolut største websted med videofiler.

Se på: Slideshare - når du skal bruge dias-/powerpoint-shows

6 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Så har jeg oprette konto på Vodpod og lagt en video (Biblioteksledermødet, november 2007) fra Bibstream ind. Desuden har jeg også lagt en fantastisk video ind da Wolverhampton Wanderers en tåget aften den 16. november 1954 lammetævede Spartak Moskva med 4-0. Bemærk at du skal installere Microsoft Silverlight, for at kunne afspille videoerne
fra Bibstream. Systemet beder om det automatisk. På min blog har jeg lagt en widget for min Vodpod-side, så videoerne kan spilles direkte fra bloggen.
Hermed er jeg færdig med uddannelsesforløbet via bib:23.
Det har f...... været sjovt og spændende. Som at have en rigtig god roman liggende på sit natbord, som man bare ikke kan vente med at gå igang med at læse i. Tak til uddannelsesudvalget fordi i satte det i værk. Det har været et kompetanceløft af dimensioner. Respekt.

Jan Lund sagde ...

Så lykkedes det mig også på forunderlig vis at få overført en video til min MP3 afspiller. Jeg har læst en del på Nettet om, at det skulle være så godt som umuligt, at overføre video til Creative Zen V Plus afspilleren. Det skyldes at den bruger et særligt videoformat. Men ved at gå ind i ZEN V Series Media Explorer (er som Ikon på skrivebordet når software til afspilleren installeres), under "Convert Video for Zen V plus", så gik det uden problemer. Så nu har jeg 7 minutters sammendrag af Wolves 0-1 sejr over Reading i 2004 på min MP3 afspiller. Cool.

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja så fik jeg også oprettet en konto på vodpod lige så lagt en video fra Bibstream ind noget med Fåborg Arrest, nogle af opgaverne syntes jeg var rimelige, andre var svære, nogle er lykkes uden jeg rigtigt ved hvordan,det har været enormt spændende at komme igennem, en del ka jeg bruge noget ikke,noget er faldet mig let andet svært,men jeg har lært en del om mig selv,jeg er ikke bange for at prøve noget nyt.

dæmonen sagde ...

Bedre sent en aldrig - Dæmonen har været her og gjort hvad den blev bedt om - vi ses i helvede!!!

Gollum sagde ...

YES! Så nåede Gollum i mål. Besøg min blog og se det meget sjove videoklip med den storgrinende baby, der ser Wii (computerspil) med sin far.
Tak for nu. Gollum har taget et tigerspring ind i den digitale fremtid.

arkivrotten sagde ...

Må også hellere skrive her at jeg kom i mål den 27. april kl. 17.12 - jubi!