torsdag den 8. november 2007

Uge 1:Blogging

Skærmdump fra blogger.com
Det første vi skal prøve er at etablere en weblog - eller bare en "blog".
Blogs bliver tit beskrevet som online dagbøger, men i virkeligheden minder de meget lidt om de dagbøger, de fleste af os kender. Dem med en lille lås på, som man gemte et hemmeligt sted, f.eks. under hovedpuden. Bloggen er det nemlig meningen, at andre skal se og kommentere på. Ellers er den ikke ret sjov.

Læs mere omkring offenlighed i relation blog-mediet og andre web 2.0-tjenester under Hjæp til Blogging!

Først skal du oprette en iGoogle-konto...
For at være med i 23 ting, skal du have oprettet en blog her på Blogger.com. Blogger.com er en gratis service, der er ejet af Google. Hvis du allerede har en Google konto - din såkaldte iGoogle - kan du bruge den til at logge på med. Har du ikke en iGoogle-konto, skal du oprette en først .

Det er nemt, og du vil få brug for den igen senere. Bl.a. skal du bruge din gmail, når du ved oprettelse af andre konti i forbindelse med forskellige opgaver i bib23-kurset skal oplyse en email-adresse. (Vi skal undgå at bruge vores balk-adresse, så ikke risikoen for spam på kommunens server øges).

Fordelen ved at bruge en Google konto er, at den også kan bruges til nogle af de services, vi skal se på senere i forløbet. Så slipper du for at skulle huske så mange brugernavne og kodeord.

Oprettelse af blog...
Blogger har lige fået en dansk version, så når du skal oprette din nye blog, skal du bare følge vejledningen. Den kan du finde her.

En ting er at skrive en blog selv. Noget helt andet er at læse blogs. Du kan finde blogs om stort set alle emner. F.eks. har journalisterne på TV-Avisen hver deres egen blog. De blogger også på TV2, og mange andre steder. Du kan også findes blogs, der handler om biblioteker, litteratur, søgeteknik og alt muligt andet.

Foto: Mikal Schlosser








Opgaver:
[1 A]
Opret en iGoogle konto
[1 B] Opret en blog på Blogger
(opret eventuelt en Google konto først).
Send en mail til SAX med oplysning om din blog-adresse (kopier fra adressefeltet:http://xxxxxxx.blogspot.com/).
Herefter vil du blive tilføjet deltagerlisten på bib:23 med link til din blog.
[1 C] Prøv at lave et indlæg eller to på din blog.
[1 D] Lav en kommentar på en kollegas blog.

Ekstra:
Hvis du hellere vil bruge en anden blogudbyder, så kan du f.eks. benytte dig af Wordpress. De giver også mulighed for at oprette en gratis blog. De har ikke en dansk version.

33 kommentarer:

dæmonen sagde ...

Ok så - jeg er den første - nå men de her 23 ting skal vi da nok klare

Jan Lund sagde ...

Stakåndet kom jeg i mål 1 time og 34 minutter senere.

jlu

Anonym sagde ...

super... så er jeg også kommet igang - det skal nok gå hen, og blive en oplevelse de her 23 ting!

Marion sagde ...

Så er jeg den lykkelige ejer af min første blog...

Unknown sagde ...

Så er jeg også med... håber alle får det sjovt med 23 ting.

Jan Lund sagde ...

Du kan hurtigt få din blog til at ligne en million, ved at gå ind under Administration, Indstillinger, Skabelon og derefter Sideelementer. Under sideelementer er der en masse funktioner som kan tilføjes meget let. Prøv selv. Du kan også flytte rundt på de enkelte elementer ved at benytte "træk og slip"-funktionen.
God fornøjelse.

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Tidsindstillingen kan ændres, så den passer til vores tidszone. Under tilpas vælges indstillinger og så formatering og der kan man så sætte den til vores tidszone
:o) Tenna

René Madsen sagde ...

Så lykkedes det også for mig at få oprettet en blog, og ja jeg ved godt det ikke er den kønneste blog der endnu er set, men det bliver nok bedre hen af vejen.

Anonym sagde ...

Kære Rene du ved nok at det ikke er udseendet der er det vigtigste men indholdet

Feriebarnet sagde ...

Tju hej hvor det går. Tænk at jeg skulle få min helt egen blog.

mariann sagde ...

Prøve for at se om navn bliver klikbar

mariann sagde ...

Hej så er jeg også med, glæder mig til fortsættelsen

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Søren sagde ...

Så skal der blogges

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja ja jeg er her også, har været her siden i Torsdag, men først lige kommet i tanke om at lægge et indlæg her også, har haft nogle problemmer med at uploade nogle billeder, men har et problem mere hvor ser man de andres blog adr og hvordan kommer man dertil. Hilsen Per

Tine Vind sagde ...

Det bloggeri er jo en herlig tidsrøver, og man fortrænger helt alle de andre ting, man burde foretage sig istedet. Nu har jeg siddet og redigeret i den blog,jeg startede i oktober og jeg synes stadig det er besværligt, og jeg glemmer en masse detaljer undervejs. Gad vide, om I andre har det lige sådan?
Tine V

Unknown sagde ...

Mit problem er mest at jeg hele tiden bliver distraheret af at kigge på jeres blogs, på nyeste nyt, på facebooks venners venners venner og de millioner af spændende ting der er in space.
Charlotte med firkantede øjne.

Jan Lund sagde ...

Og der kommer mere - vent til du kommer til last.fm, så forsvinder du dybt ned i cyberspace.

Jan Lund sagde ...

Kære Tine
Du redigerer måske så meget, at vi ikke må se bloggen??? Du har en profil, men ingen blog.

Anonym sagde ...

Min kommentar er, at dette er komplet uoverskueligt - nu !

Anonym sagde ...

jøsses maren - det udkom !

Gollum sagde ...

Gollum er også på. Har været her sidne i lørdags. Oh my precious it's fun!

Annette (ant) sagde ...

Så skulle det også komme til mig at få min egen blog, ganske grænseoverskridende synes jeg, men jeg skal bare tænke fremtid.

leilas blog sagde ...

Min tidligere jubel blev hurtigt afløst af fustration, men ny er bloggen velfungerende, dejligt og grænseoverskridende..

Lilian sagde ...

Jeg savner billeder af dæmonen og Gollum

susanne sagde ...

with a little help from my friends

Lisbeth sagde ...

Tidsrøver - ja - men sjovt! :)

Bloggen fra Bagsværd sagde ...

Yes - så fandt jeg min blog igen ude i cyperspace !

Jan Lund sagde ...

Så er jeg blevet kommerciel... Har fået en Google AdSense konto. Så nu er der reklamer på min blog (styret af Google) og jeg kan tjene penge. Så klik på annoncerne på min Blog og pengene vil strømme ind!!!!!

Judith sagde ...

Det er jo meget sjovt, men en tidsrøver

Bisser sagde ...

Mit første step ;o)

Jubii.... Jeg kom i gang og fik oprettet min gmail og denne blog.
Puha, synes jeg er lidt usikker på tasterne!!!
Men men... Jeg bliver vel bedre til det.
Tuttelut

Jette sagde ...

Efter 14 dages skiferie har jeg nu også en blog, men den kræver lidt finpudsning inden jeg er på høje med jer andre