torsdag den 8. november 2007

Uge 5:Library Thing








LibraryThing kan man, når man har registreret sig som bruger, katalogisere 200 bøger fra sin egen bogsamling (og et ubegrænset antal, hvis man er villig til at betale for det). Hvis man har en håndskanner, kan man ovenikøbet skanne dem ind.
LibraryThing henter så alle oplysningerne om bøgerne fra de forskellige boghandlere og biblioteker, de samarbejder med.
Ud over at man kan lave en liste over sin egen bogsamling, så kan man tilføje emneord (tags), diskutere bøger med andre og få ideer til andre ting, man kan læse.
Man kan også få en ide om, hvad man bestemt ikke vil kunne lide med deres UnSuggester, og man kan se, hvad andre læser.

...Men Library Thing forklarer det fortrinligt selv - i en dansk-sproget introduktion på 10 dias til Library Thing

Foto: Mikal Schlosser

Opgaver:

[5 A]Lav en konto på LibraryThing.
Se evt under Hjælp til Library Thing.
[5 B] Prøv at lægge et par bøger ind.
Hvilke bøger kunne du vælge...læs mere under "Tilføj bøger" i Hjælp til Library Thing
[5 C] Se på, hvad andre læser.
[5 D] Læg et link på din blog til dine Library Things

Ekstra:
Der findes masser af bogrelaterede sider. De fleste er amerikanske, men der er også en del svenske. Se f.eks. på:
booktribes - minder en del om LibraryThing
Bookcrossing - hvor man kan slippe bøger løs og følge deres rejse rundt i verden
Litteratursiden - hvor man kan læse om dansk litteratur, diskutere og deltage i online læsegrupper
Bookmooch - hvor man kan sælge og købe bøger med point i stedet for penge
Synes du, at man kan kalde dem for Web 2.0?

19 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Du kan nu se mine inddateringer på LibraryThing.
Gå til min blog. Under Linkliste er der et link til "Jan Lund - LibraryThing". Her kan du se mine ca. 260 foreløbige inddateringer. Jeg har haft min konto ca. et års tid. Fandt - som der står i indledningen i BIB:23 - ud af at det kostede penge, når man nåede ud over 200 inddateringer. Man kunne så købe, som jeg husker det, enten for en periode eller livslangt. Jeg købte livslangt - og det kostede den nette sum af 25 US Dollar, som svarer til ca. 126,99 kr. siger min valutaomregner på min IGoogle-startside. Så det er ikke pengene
der skal forhindre dig i at fortsætte udover 200 inddateringer. Så vidt jeg husker var den eneste betalingsmåde via PayPal.

Du kan også gå direkte til min LibraryThing-side via dette link:
Jan Lund - LibraryThing

Marion sagde ...

Hej Jan
Imponerende, men hvad bruger du det til? Jeg er lidt i tvivl om jeg vil bruge min side til noget, selvom det selvfølgelig er smart at man kan finde anbefalinger på bøger, der minder om dem, man har læst!
Kh Marion

Jan Lund sagde ...

Kære Marion
Jeg ved næsten ikke om jeg tør afsløre det. Men min systematiske sans fornægter sig ikke, og jeg ligger i overhalingsbanen til at blive den perfekte hjemmelåner. Jeg har nemlig siden 12. oktober 1973, skrevet samtlige bøger ned jeg har læst. Og det er dem jeg er ved at skrive ind på LibraryThing. Kald mig bare Nørd.

Bibliofil sagde ...

Hø, hø, så kan Jan være store nørd, så er jeg lille nørd - ligesom i fjerneren:-) Kan godt se at nytteværdien måske ikke er så høj, men jeg synes altså også bare at det er sjovt og - ja, det indrømmer jeg gerne - jeg bliver altså også grebet af tanken om at få mit private bibliotek "online". Det er sådan noget man kan gå helt i koma over, når man er en ægte nørd.
Og for øvrigt - helle for at få Jan som hjemmelåner en gang i fremtiden - forudsat at han ikke går over til lydbøger på et tidspunkt!!!!

Jan Lund sagde ...

Kære Ditte
Hvor er jeg glad for at der også er gemt en lille nørd i dag. Så er jeg ikke helt alene.
kh. jlu

Per J I Kristiansen sagde ...

HA HA store nørd, jeg har også været her,men ja hvad skal man bruge det her til ,hvis lige ikke man er bibnørd, altså stor eller lille det er mig lige meget, jeg har lagt nogle bøger ind, det er så det, opgaven løst, hmmmmmm.

arkivrotten sagde ...

Ikke meget nørd over arkivrotten, men nu har jeg da kigget nærmere på Library Thing og lavet mit eget lille bibliotek.

dæmonen sagde ...

Er gjort - der er nok ikke nok nørd i mig.
Lidt irriterende at de direkte søge muligheder er nærmest forbeholdt amerikanere og andre englændere. danske isbn-numre kendtes ikke af. Manuel indtastning hører ikke fremtiden til.

leilas blog sagde ...

Så er denne opgave løst, ved ikke om jeg vil bruge siden til noget. Har valgt ikke at lægge link til min side da de bøger der er lagt ind også er dem der står under min profil.

Jyllingebloggeren sagde ...

Nu har jeg fået oprettet min Librarything. Og fik også lagt en bog ind,samt link på min blok.

leilas blog sagde ...

Ok, så er der Libery Things på min blog.

Jan Lund sagde ...

Ang. Dæmonens indlæg om at manuel indtastning ikke hører fremtiden til. Det behøver du skam heller ikke i LibaryThing. Gå ind under Add Books. Her er en Boks der hedder "Search What". Nedenunder er et link til "choose from 252 other sources around the world" Tryk her, vælg Danmark som land. Og så kan du tilføje Bibliotek.dk eller et af de tilknyttede danske folkebiblioteker. Herefter er du klar til at "indtaste" din bogsamling, ved at søge på titlen i f.eks. Bibliotek.dk og overføre titlen automatisk til din egen LibraryThing.

Lisbeth sagde ...

Så har jeg et formidabelt bibliotek på 5 bøger. Forsiderne mangler, men det må blive en anden dag . . .

Jan Lund sagde ...

Bemærk: Libary Thing er nu kommet i en dansk sprogversion

Feriebarnet sagde ...

Ja, så er næsten med igen.

Gollum sagde ...

Jeg har nu lavet mig et bibliotek på Library Thing - men det indeholder altså bøger, jeg endnu ikke har læst. Kig med på http://dk.librarything.com/catalog/Splint
eller besøg min blog.

Unknown sagde ...

Puha så er det klaret, Lilian og jeg haster videre til næste opgave.

Lilian sagde ...

Med 2 inddateringer er jeg også med. Julie og jeg "haster" videre.

Romsdal sagde ...

Jo.... måske en ide til en fremtidig efterlønstilværelse.