torsdag den 8. november 2007

Uge 4:Billeder









Du har mulighed for at sætte billeder ind direkte i dine blog-indlæg. Ligesom du kan gøre det i Word-dokumenter. Du skal bare klikke på det lille ikon oven over det felt, du skriver dit blog-indlæg i og så finde et billede enten på din egen computer eller på Nettet.

Husk, at det ikke er alle billeder på Nettet, man bør bruge på denne måde, dels på grund af copyright, dels på grund af båndbredde-tyveri. Hvis du trækker et billede, der ligger på en hjemmeside, ind på din blog, betaler ejeren af hjemmesiden for den trafik, som billedet får.

Du kan også vise dine billeder frem i online fotoalbums i stedet for. Det er ofte nemmere, hvis du har mange billeder, du gerne vil dele. Den mest kendte foto-delingsside er Flickr, så den skal du prøve af i denne uge.

Flickr har et basismedlemsskab, som er helt gratis. Du kan vælge, at det kun er dig selv, eller f.eks. din familie, der må se billeder, du har liggende på Flickr, men du kan også gøre dem synlige for alle. Udover at gemme dine billeder online kan du nemlig også bruge dem til alle mulige ting. Mange af de sider, der bliver linket til i denne post er designet, så de kan fungere sammen med Flickr.

Når du vælger at hente et billede fra din Flickr-konto, vil du blive bedt om at give tilladelse til, at det pågældende program går ind på din konto. Det kan du sagtens gøre. Du har altid mulighed for at fjerne tilladelsen igen senere.

Foto: Mikal Schlosser

Opgave:
[4 A] Opret en konto på Flickr - og prøv at uploade et eller flere billeder til din konto!
Få evt hjælp til oprettelse af kontoen under
Hjælp : uge 4 : Billeder!
[4 B] Lav link fra din blog til din Flickr-konto.

Ekstra:
Vælg et billedmanipuleringsværktøj på denne side og prøv at lave et sjovt billede med det.
Læg billedet på din blog
Hvis du har et digitalt fotografi. der er alt for stort at arbejde med, kan du redigere det online hos Pxn8 eller Snipshot. Her kan du også redigere røde øjne væk og beskære billeder

Der findes mange andre services, der minder om Flickr.
Du kan f.eks. kigge på 23, Picasa (via din Google-konto) eller se om du kan finde andre alternativer?
Der er også en masse andre små, sjove billedprogrammer rundt om på Nettet. Måske kan du bruge en af disse til noget:
Skriv med billeder af bogstaverLav dit eget Hollywood skiltLav dit eget Web 2.0 logo (parodi-side)
Lav et portræt af dig selvLav dit eget katalogkort (de håndskrevne noter må ikke bruge æ,ø eller å)
En fin kop cappucino med tekst på eller andre sjove ting

15 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Du kan se mine billeder på FlickR.
Gå til min blog. Under Linkliste er der et link til "Mine FlickR Pics". Her kan du se billeder fra Bogstabelen (også som Slideshow) og desuden et billede af "vores" lejede sommerhus i Loftahammar i Sverige.
Du kan også gå direkte til min FlickR-konto via dette link:
Mine FlickR Pics

Per J I Kristiansen sagde ...

Man kan ikke uploade billeder fra vista programmer

Per J I Kristiansen sagde ...

Hej så er jeg her igen, Jeg fandt ud af man ikke kan uploade fra vista, men der er ikke noget problem med den anden pc som kører på nomalt xp, så lykkes det også

Per J I Kristiansen sagde ...

Har lagt nogle billeder på nettet fra Picasa, fra mit eget album, det handler kun om biler denne gang.

Hilsen Per betjent

Tina sagde ...

Det er sandelig ikke nemt, men det er der jo heller ingen der har lovet, det er lykkedes mig at få lavet et link. Det tager fantastisk meget af min tid, til stor irritation for min familie, må vist heller stoppe nu og lukke ned, øv det var lige så sjovt.

Bibliofil sagde ...

Så fik jeg også løst opgave 4. Vil dog ikke lægge link til min flickr fra min blog, da mine billeder er "private" - og nej, med det mener jeg altså IKKE uartige! Nu skal jeg så bare forske lidt i hvordan jeg inviterer folk til at se billederne...
Og ja, det er alt for sjovt det her - så sjovt at det har det med at gribe om sig. Man skulle bare lige løse en opgave - men så skulle man også lige prøve det - og det - og det... Og ups, så gik der lige tre timer...

Jan Lund sagde ...

Jeg har tjekket op på Picasa, som du har adgang til via din Google-konto. Og jeg er vild begejstret. Det er rigtig godt. Du kan desuden downloade din personlige Picasa, og kan så holde styr på alle dine billeder på PC'en derhjemme. Og det gør den helt suverænt. Let og overskuelig opbygning, flot og nem præsentation af billederne. Mulighed for at gå ind på et verdenskort, og pege ud hvor billederne er taget (helt ned på adresseniveau). Supernem integration i forhold til din Blog - så det bliver let at lægge billeder på Bloggen. Ved at tilmelde dig Picasa via din Google konto får du et Webalbum (uden download), som kan mange af de ovenstående ting som beskrevet ovenfor. Med et klik kan du overføre billeder fra din "personlige" Picasa og over på Webudgaven. Her kan du offentliggøre billederne for alle eller for specielt udvalgt, eller kun for dig selv. Min Picasa-webalbum kan du se her - bl.a. med billeder fra Skovlunde Biblioteks "Engels for alle"-rum.
JLU's Picasa Webalbum

Jan Lund sagde ...

Hvis du i dine kommentarer her på bloggen (eller på andre blogge) vil efterlade et klikbar link, f.eks til dine FlickR-billedalbum. Ja, så bliver du nødt til at bruge en simpel HTML-kode for ekstern link. Den kan du finde på en hjemmeside, hvor der også er andre gode, brugbare og lette HTML-koder, lige til at bruge. Siden hedder "Webdesign HTML". Under flere HTML-koder finder du koden for Ekstern link. For at komme til siden kan du trykke på dette Link

Kurt Møller sagde ...

Så har jeg klaret opgavene uge 1-4

Lisbeth sagde ...

FlickR - ha! Piece of cake!!

susanne sagde ...

jaja, piece of cake- men det er jo heller ikke så godt for blodtrykket

Unknown sagde ...

Så har jeg oprettet en Flickr konto. Det giver jo rigtig mange muligheder for at gemme alle sine billeder, så man ikke behøver at have dem liggende på computeren. Det bliver nemt når jeg skal vise andre mine ferie billeder, så behøver jeg nemlig ikke at have fotoalbummet med under armen eller stille op med det helt store lysbilledeshow :-)

Christina sagde ...

Selve det at oprette konto var nemt nok; det jeg brugte mest tid på var at finde min side igen, så jeg kunne lave link fra blog.
Man søger altså på loginnavn og ikke navnet på FlickR siden...

arkivrotten sagde ...

Så er jeg også med på FlickR .

Unknown sagde ...

Wåw, der var da lige nogen sjove ting at lege med til fx nogen sjove e-mails - f.eks lavede jeg efterlysningsplakater, skrev mit navn i sand, lavede fodbold t-shirt til nevøen und so weiter. Prøv det prøv det...