torsdag den 8. november 2007

Uge 3:Chat

Skærmdump fra Google Talk







Chat har været rigtig populært længe, men mest i bestemte grupper (teenagere, computerspilsentuasiaster, osv.).

Nu er chat ved at blive mere udbredt. Dem, der arbejder med Spørg Olivia eller Biblioteksvagten kender det allerede i biblioteksregi, men også store firmaer er begyndt at bruge chat som en uformel måde at kommunikere med brugere/kunder på.

Mange synes, at chat er useriøst, men det kommer helt an på, hvad man bruger det til.Man snakker også meget om chat-sikkerhed. De vigtigste huskeregler er:
Klik aldrig på links, du modtager i en chat - heller ikke hvis du kender den, der sender linket. Sig aldrig ja til at downloade filer gennem en chat - bed om at få dem sendt per e-mail.

Foto: Mikal Schlosser

Opgave:
For at løse ugens opgave, skal du have en konto at chatte fra. Med din iGoogle-konto (og weblog) har du allerede fået en GoogleTalk-konto - find den frem!
[3 A] Afprøv GoogleTalk (Gå evt. til: Hjælp til uge 3)


Ekstra:
Du kan også vælge at bruge en MSN Messenger-konto, hvis du allerede har sådan en. MSN Messenger er det chat-program, der er installeret på publikums-PCerne. Men da vi ikke kan/må installere programmer på administrative pc'er har msn også en webbaseret chattjeneste Husk, at du kun kan chatte med andre, hvis de bruger samme chatprogram som dig selv. GoogleTalk og MSN Messenger kan ikke tale sammen.

Nogle gange vil du være ude for, at du skal bruge en maskine, der ikke har chatprogrammer installeret. Hvis det sker, kan du vælge at logge på den tjeneste, der hedder http://www.meebo.com/
Meebo giver dig mulighed for at samle dine forskellige chat-konti på en side. Den gør det også muligt for dig at bruge et chat-program, selv om det ikke er installeret på din maskine.Du skal bare logge på Meebo med den chat-konto, du vil bruge, altså f.eks. GoogleTalk eller Messenger. Og så skal du huske ikke at lukke siden med Meebo ned. Så lukker du nemlig også for chatten.

I Randers kan man f.eks. chatte med en bibliotekar via hjemmesiden (det kan Meebo også bruges til).

22 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Har oprettet en Google-Talk, men mangler én at chatte med. Så kontakt mig når du skal prøve funktionen, og vi kan få en chat

kh jlu

Unknown sagde ...

Hej Jan. Så har jeg også nået hertil chat. Du siger bare til. Så kan vi da afprøve det der google-talk.

Marion sagde ...

Øv du er for sent ude Jan, Julie og jeg har lige chattet sammen på googletalk...

Per J I Kristiansen sagde ...

når man endelig har tid til at komme her er alle andre gået i seng

Jan Lund sagde ...

Så har Per Betjent og jeg haft en Google-talk. Vi loggede lige ind medens vi sad på hvert vores kontor herude i Skovlunde.Og så kørte det bare...

dæmonen sagde ...

Ha - så er det også klaret - jeg kunne godt nok ikke finnde nogen gmail adresser at chatte med. Men så fik jeg René til at give mig hans adresse - og vi chattede. Endnu et punkt klaret

Kurt Møller sagde ...

Har lige oprettet en Google-Talk. Det var der ingen ben i.

Anonym sagde ...

Ja, så er jeg på googletalk - ingn problemer........altså bortset fra at jeg mangler en at "talke" med må lave en aftale imorgen.....

leilas blog sagde ...

Skulle prøve noget "smart"...lykkedes ikke, det er mig der har skrevet bemærkningen ovenover.

Anonym sagde ...

Så er jeg også klar til en Google-Talk... :o)

Bente Christensen sagde ...

Så lykkedes det også at chatte for mig godt at Per ikke var gået i seng endnu tak for chatten

Bente C

Anonym sagde ...

Her i Skovlunde Børn har vi fundet ud af, at google talk er ret smart at bruge i udlånet. Så vi har alle 3 installeret programmet, så det popper op automatisk. Vi bruger det istedet for at ringe - smart fordi man slipper for at ringe midt i en lånersamtale og smart fordi "vagthavende" kan svare når der er "fri bane"..

Anonym sagde ...

Her i Skovlunde Børn har vi fundet ud af, at google talk er ret smart at bruge i udlånet. Så vi har alle 3 installeret programmet, så det popper op automatisk. Vi bruger det istedet for at ringe - smart fordi man slipper for at ringe midt i en lånersamtale og smart fordi "vagthavende" kan svare når der er "fri bane"..

leilas blog sagde ...

Og jublen vil ingen ende tage for Charlotte og Leila, der nu på en stille aftensvagt har chattet og det var rigtig sjovt, vi sidder jo også så langt fra hinanden her i Måløv.
The chinese chatting chic chats.

Gollum sagde ...

Selv Gollum kan chatte nu. Bliver fedt at sidde i hulen med fødderne i vand og chatte. Og med mine lange fingre er jeg jo enormt god til at skrive på computer.

Jan Lund sagde ...

Lenette og jlu siger:

Ved at chatte sammen fandt Lenette og jeg ud af at vi talte udfra forskellige forudsætninger. Lenette talte nemlig om at chatte via Gmail og nogle spidsfindigheder der. Og det kunne jeg ikke forstå, da jeg ikke kunne chatte via Gmail som Lenette beskrev det. Så talte vi i telefon sammen og fandt ud af at vi havde forskellig indstilling af vores Gmail. Hør bare her: Under indbakken på din Gmail, står med grønt f.eks Du bruger i øjeblikket 3 MB (0 %) af din kvote på 6353 MB. Herunder kan du (med meget små bogstaver) vælge indstillinger for din Gmail-konto.
Følgende valgmuligheder:
Gmail-visning: standard med chat | standard uden chat | grundlæggende HTML
Hvis du vælger Standard med Chat, får du Google Talk integreret i din Gmail ovre i venstre side af skærmen. Og det er rigtig smart.

dæmonen sagde ...

Er I egentlig klar over hvad I har sat gang i???? På lørdagsvagten her i Måløv har Anne-mette, Leila og undertegnede været på gruppechat med Per og Tina (der var hjemme) - Lenette skulle også have været med - men hun gik i bad!!! samtidig med dette har vi været lige med skovlunde i udlån (lidt skuffende - de sidste lørdage har vi banket dem) - gad vist om lånerne har følt sig forsømt

leilas blog sagde ...

Har nu både chattet med cilotte, og gruppechattet med elsebeth, Per, Anne-Mette, Tina og Lenette på en ellers travl lørdagsvagt, vældigt hyggeligt,

arkivrotten sagde ...

Okay så har jeg også være på chatten. Talte om noget meget spændende med kel.Skal også lige have fundet nogle at gruppe-chatte med.

susanne sagde ...

Chat er jo en dejlig ting-
jeg har så lidt diskret været på....

Bisser sagde ...

Nøjjjj, det var sjovt med gruppechat med Eilers og Ditte. Sådan gider jeg gerne, at det skal være med alle de her ting ;o)

Kh Karina

Lone Jensen sagde ...

Bedre sent end aldrig, nu er jeg også med:)