torsdag den 8. november 2007

Uge 7:Second Life

Skærmdump fra hovedsiden til Second Life

Desværre søger Second Life i øjeblikket at begrænse antallet af Avatarer i forhold til IP-numre. D.v.s. at man på et IP-nummer kun kan have 2 eller tre avatarer. Så hvis I overhovedet har et valg, så opret jeres Second Life konto hjemmefra eller et andet sted uden for jeres arbejdsplads.

Da det ikke er muligt at installere Second Life på administrative pc'er, kan I bruge de nye offentlige pc'er (bærbare), der står i IT-lokalet. Her er der installeret Second Life, og vi vil sørge for at de er opdateret inden I skal igang med opgaverne.

Foto: Mikal Schlosser

Opgaverne i forbindelse med Second Life skal give erfaringer med et eksempel på en virtuel verden, der allerede nu har en betydning i bibliotekssammenhæng:
Info Island DK er et dansk formidlingshus i Second Life. Her kan du blive introduceret til Second Life, deltage i arrangementer og spørge bibliotekarer og meget mere.
Formidlingshuset er drevet af danske folkebiblioteker og er et gratis og åbent tilbud til alle.

Oprette avatar...?
Du kan vælge at oprette din egen avatar - for at få indblik i hele processen inklusiv et kort introduktionsforløb for alle nybegynder-avatarer, som du automatisk ledes igennem første gang du træder ind i Second Life med din nyskabte avatar. Med din egen avatar har du også "lov til" at eksperimentere med din egen avatars "fysiske" fremtræden- ja, at tage Second Life i besiddelse på dine helt egne præmisser! - vælg opgave [7 B.1].

....eller låne avatar?
Ønsker du ikke på nuværende tidspunkt de "fulde rettigheder" til din avatar - men ser en genvej til Second Life ved at bruge Ballerup Bibliotekernes 2 standard-avatarer Bib Ballyhoo og Billybib Ballyhoo - kan du vælge opgave [7 B.2].

Opgaver:
[7 A] Besøg og orientér dig på bloggen for InfoIsland.dk

[7 B.1] Opret din egen avatar (Gå evt. til hjælp til uge 7)
eller
[7 B.2]
Log på Second Life med Bib Ballyhoo eller Billybib Ballyhoo (Gå til hjælp uge 7 : bib23-avatarer)

[7 C] Besøg Infoisland.dk i Second Life!
(link åbner Second Life-programmet og sender dig - efter at du er logget på Second Life - direkte til Infoisland.dk)

Ekstra:
Er du blevet bidt af Second Life vil du hurtigt gøre dig en masse erfaringer i praksis. Du kan dog også læse dig til viden om Second Life.

Second Life's website formidler Linden Lab en mængde information - bl.a. under fanebladet "Showcase" kan man følge med i begivenheder og finde frem til spændende steder indenfor forskellige områder som Music, Arts and culture, Fashion m.m. Under "Showcase" finder du også introduktioner og vejledninger - såkaldte tutorials - til mange sider af den virtuelle tilværelse.

Under del.icio.us/bib.ballerup finder du links til de væsentligste ressourcer på Nettet vedr. Second Life.

Følgende bøger - indkøbt i forbindelse med jubilæumsudstillingen - kan du låne fra Ballerup Bibliotek:

19.63
Second life : the official guide / by Michael Rymaszewski ... [et al.], and Second Life residents from around the world ; foreword by Philip Rosedale, Linden Lab Founder and CEO. - Hoboken, N.J. :Wiley, 2007. - xi, 342 sider : ill. + 1 cd-rom.
Indeholder tips, analyser og information vedr. livet i Second Life, den virtuelle verden i 3D


19.63
Tapley, Rebeccca
Designing your second life : techniques and inspiration for you to design your ideal parallel universe within the online community, second life / Rebecca Tapley ; with screenshots and additional content by Elena Angell. - Berkely, Calif. : New Riders, cop. 2008. - v, 210 sider : ill. i farver.På omslaget: A second world, online. Millions of inhabitants. One essential guide

19.63
The unofficial tourists' guide to second life / Paul Carr & Graham Pond. - London : Boxtree, 2007. - 223 sider : ill.

(Endnu - januar 2008 - foreligger ingen bøger om Second Life i dansk oversættelse)

11 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Avataren Wolves Waco har været i Info Island i Second Life. Klokken var halv 2 om natten - der var åbent men intet personale. Så jeg følte mig lidt ensom. Startede ved 23-tiden, og var først nogenlunde kørende i Second Life ved 01.00-tiden.
Pu-ha Second Life er ikke sådan at gå til, så jeg havde mange frustrationer inden jeg nåede til Info Island. Nu blev det ikke lettere af at min PC valgte at arbejde efter reglerne, og derfor gik i slow motion. Det kræver en del hård læsning,indsigt eller naturtalent for at blive "kørende" i Second Life og for at kunne håndtere sin Avatar. Så jeg vil tro at for mange vil det være dejligt at have kompetent hjælp ved hånden. Så IT-lokalet med en vejleder vil nok være at foretrække for mange.

Per J I Kristiansen sagde ...

Hej så er jeg også her, efter at have læst i avisen at secound life er afgået ved døden ved jeg ikke rigtig om man skal bruge tiden på at oprette sig, samt tage en tur rundt der inde, måske skal det være Facebook istedet, vi må se

digitalnu sagde ...

Det kan godt være, at Second Life har været "over-hypet", men afgået ved døden er det nu ikke....Logger du dig på sent om aftenen nærmer antallet af online "residents" - det vil sige aktive samtidige brugere - sig stærkt 60.000 - og tallet stiger fortsat (min fornemmelse er, at det kan være op til ca. 2.000 pr. måned).
Second Life indgår i bib23-kursusforløbet fordi det er velegnet til at give en fornemmelse af en virtuel verden, der udover måske primært at være et socialt online mødested også har en masse potentiale, når det drejer sig om vidensformidling og undervisning.
De enkelte bib23-kursister må afgøre om de ønsker at etablere egen avatar eller måske kun gå på gæstevisit via bib23-avatarerne Bib og Billybib. Se under hjælp til uge 7 : bib23-avatarer!

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja secont life, har nu været på besøg i Info Island.dk og på Podcast Street og det er nok ikke der jeg kommer på besøg mere ihvertfald ikke med min gode vilje, man skal nok lige være bibnørd for at se det spændende i det.

digitalnu sagde ...

I forlængelse af Pers kommentar om Second Life's "erklærede død" har jeg fundet frem til seneste statistik vedr. antallet af samtidige brugere.
Se "udklippet" fra Linden Lab's blog
!

Jan Lund sagde ...

Jeg var på besøg i SL og i PodHead for nogle dage siden. Skrev et indlæg på min blog om besøget og fik fgl. kommentar på min blog fra PodHead:

Marc fra podhead.dk sagde...
Velkommen til podhead Center! Jeg er ked af, at jeg ikke lige var der, da du kiggede forbi. Forhåbentlig fandt du noget interessant, mens du var der? Tjekkede du vores podhead TV som kan vise video-podcast? Har du prøvet labyrinten?

Venlig hilsen
Marc
podhead.dk

Så der sker noget i SL, og altså også opfølgning på besøg.

dæmonen sagde ...

Avataren Timian Gufler har hermed udført sin pligt og besøgt second Life. Hun syntes det var kedeligt da hun dyrkede det lidt i efteråret - og syns det er endnu kedeligere nu. Besøget fandt sted lørdag eftermiddag - ingen på infoisland - retfærdigvis heller ingen på Christiania - som ellers er det danske sted hvor hun dog har set nogen. Der er afleveret en note i din røde postkasse. På Timian Guflers vegne

mariann sagde ...

Har i dag med stor hjælp fra Per været på Info Island og på Postcast Street. Ikke specielt interessant, er nok stærkt opreklameret. Tak for hjælpen til Per

Anonym sagde ...

Grete
Jeg har været inde og se Info Island og Postcast Street- med stor hjælp fra Per- Tak...

Tina sagde ...

Har besøgt InfoIsland.dk, og syntes endelig jeg lidt spildte min tid, det er så absolut ikke noget for mig.

Feriebarnet sagde ...

Pia.
Ja, så kan jeg sige at jeg har været på besøg i Postcast Street og
Info Island. Må nok indrømme at det bestem ikke er noget jeg vil bruge tid på. Tak for hjælpen til Per.