torsdag den 8. november 2007

Uge 2:RSS

Der er til bib:23 blevet tilføjet yderligere information om blog-mediet:
Se under Hjælp til Blogging hvis du vil vide lidt om bloggen som offentligt medie - og dine muligheder for at styre din blog i forhold hertil.

Fik du oprettet din Gmail og blog uden at komme omkring iGoogle?
Læs under Hjælp: iGoogle om de mange muligheder!

Skærmdump fra Google Reader





Hvorfor og hvad er RSS?
Det kan hurtigt blive tidskrævende, hvis du har alt for mange blogs, du gerne vil følge med i. Løsningen er, at du samler de blogs, du gerne vil læse, ét sted. Og heldigvis er det lige netop, hvad du kan gøre med RSS.

RSS samler de ting, du gerne vil læse, så du får en oversigt over det ét sted. På den måde slipper du for at skulle klikke dig ind på en masse forskellige blogs og hjemmesider for at få et overblik.
RSS står (blandt andet) for Really Simple Syndication og er en teknologi, der benytter sig af, at det meste blogging-software kan pakke de enkelte indlæg sammen til små pakker, der er lette at transportere. Pakkerne er såkaldte XML-filer, og indeholder både den tekst og de billeder, der var i indlægget, og information om, hvad de enkelte dele af posten er. Dette er en overskrift, dette er et citat, osv.

RSS filer eller "feeds", som de kaldes på engelsk, kan godt læses af mennesker, men de er egentlig beregnet til at blive læst af computere. Det gør man med et program, der hedder en RSS Feed Reader. Feed Readers fås i mange forskelllige udgaver. Nogle skal downloades og installeres på computeren, men det fungerer bedst, hvis man gør det på sin egen PC derhjemme.Andre udgaver ligger online, og det er dem, vi skal prøve af. De er nemlig meget nemmere at bruge.

Browserne Firefox og nyeste version af Explorer har indbygget funktion til abonnement og visning af RSS.
Se hvordan du bruger funktionen i Explorer 7.0!


RSS bliver tit omtalt i forbindelse med nyheder, men i den sammenhæng er en nyhed f.eks. også et nyt blog-indlæg.

Foto: Mikal Schlosser

Opgaver:

[2 A] Prøv at sætte en konto op på Google Reader - her kan du bruge samme brugernavn og password, som du bruger til din blog. (Gå evt til: Hjælp til uge 2)

[2 B] Find nogle gode blogs og abonner på dem via din feedreader. Du kan finde danske blogs via f.eks. www.overskrift.dk eller ved at søge på et emne, der interesserer dig og kombinerer det med ordet blog.

Ekstra:
Se om du kan finde flere Readere og prøv dem af for at finde den , du bedst kan lide
Få et overblik over hele blogosfæren på www.technorati.com Technorati er en amerikansk side, der overvåger det, de kalder 'the world live web', altså blogs og andre sider, der opdateres jævnligt. De overvåger pt. 75,2 millioner blogs, så sandsynligheden for at finde det, du leder efter, er ret stor.
Du kan evt. prøve et alternativ: Bloglines.

20 kommentarer:

Marion sagde ...

Puha, denne opgave var væsentlig sværere end den første, men nu abbonnerer jeg da på TV2 nyhederne, Bib 23, Musiknyheder fra Rolling Stone og de populæreste videoklip fra youtube..så nu er der gode chancer for at jeg bliver meget klogere (eller også ender jeg bare med at blive meget forvirret...)

Anonym sagde ...

Ja nu kom jeg også igang med denne opgave,den største prøvelse er at man ikke kan skifte sprog ( Dansk), det tager noget længere tid når skal oversætte inde i hovedet,men jeg abbonere nu på tv2 nyhedder, som også er min privat startside, lærer det nok.

Anonym sagde ...

Så er man også igang med chatten, men klokken er mange og alle sover tror jeg for der er ikk nogle der chatter, men jeg har ihvert fald kigget inden for.

Jan Lund sagde ...

Så har jeg leget lidt mere med RSS. Tegnede abonnement på de samme sider, både i Google Reader og via Internet Explorer 7.0(IE7).
Det er et spørgsmål om smag, hvilken måde man bedst kan lide at få resultaterne vist. Men det er jo lettest at tilføje via IE7, da den er lige ved hånden. Google Readeren tilføjede jeg som Gadgets til min IGoogle-startside. Desuden oprettede jeg en Google-profil og gjorde min Feeds offentlige, så de kan deles med andre. Se denne side: http://www.google.com/reader/shared/user/04647970665742457909/label/Bibliotek

En bemærkning også til jeres IGoogle-startsiden:
Der er mange muligheder i IGoogle-startsiden, mht. at den kan blive indgangen til meget af det du laver på internettet. F.eks har jeg på min IGoogle-startside fgl. Gadgets: Huskeliste, Post-IT Note, Kalender, Nyheder - både almen og selvfølgelig sportsnyheder, min G mail indbakke, Google reader og Google Talk, Linkliste, vejrudsigten, BNG-nyheder, Nyheder fra AOK, Hot Music, adgang til Wikipedia og m.m. Der er masser af andre muligheder for at tilknytte Gadgets om en funktion eller et emne du interesserer dig for og desuden meget let at tilføje. Tryk på "Tilføj indhold" på din Google startside, vælg den ønskede Gadgets og det er på din Startside, hvor du kan rykke rundt med det valgte via "træk og slip"-funktionen.

Jan Lund sagde ...

Jeg har fra tidligere en del erfaringer med Feeds gennem Bloglines. Bloglines-ikonet lagde sig på Proceslinjen og man fik en Pop-op besked med hvor mange meddelelser der var. Mit råd er kun at tegne abonnement på det man virkelig interesserer sig for, for man får det ikke set hvis man tegner abonnement på for meget. Så bliver det bare en stressfaktor istedet for.

Jan Lund sagde ...

I får lige mine offentlige feeds på et klikbart link:
Delte feeds

Christina sagde ...

Jeg synes at det er super nemt at tilføje via Explorer. Følger Jans råd og begrænser mig her i begyndelsen..

Anonym sagde ...

Jeg tror Uge 2's opgave lykkedes for mig - så jeg har stadig chancen for at vinde den bærbare.

Tina sagde ...

Føj for den, det var ikke lige så nemt som jeg troede, men nu er det vist lykkedes for mig, abonnerer selvfølgelig på 23 ting har også fået proppet tv2 nyhederne og DR nyheder ind.

dæmonen sagde ...

Og her ude i provinsen vil vi selvfølgelig gerne abbonne på "der var engang i Måløv" - og det kan man så pt. ikke fordi Charlotte ikke har gjort den tilgængelig til aen slags. Men nu går rené snart op og giver hende nogen bank - så skal det nok hjælpe

Gollum sagde ...

Det var da ikke nogen særlgi pædagogisk vejledning - var det? Eller er det bare Gollum, der er udenfor pædagogisk rækkevidde??
Jeg har nu et par abonnementer liggende på min blog - men jeg har lavetdet på min egen hjemmestrikkede måde. Håber det er rigtig nok alligevel. Gollum i syv sind. (eller 23...)

BenteBlog sagde ...

Ja, usædvanglig diffus opgaveformulering - har selv sammenlignet mulighederne via Google kontra Explorer.

Bente Christensen sagde ...

Tak for det gode råd om at begrænse sig til nogle få virkelig interesante blogs -

Anonym sagde ...

Jeg havde ingen problemer med at oprette google reader, men jeg kan ikke få internet explorer til at abbonnere på noget. Nå skidt, opgaven er løst og jeg kan surfe videre til næste punkt.

leilas blog sagde ...

Ja, så blev jeg da abbonent på TV2 news og MACworld - hvad jeg så skal bruge det til...men men men
mission compleded.

arkivrotten sagde ...

Så er anden opgave løst. Har oprettet Google Reader på min IGoogle Startside. Abonnerer også på div. nyhedstjenester. Er det nok?

Anonym sagde ...

Syntes opgaven er nemmere end man først tror... måske vejledningen ikke er helt så godt beskrevet, som andre også har skrevet!

digitalnu sagde ...

De kritiske kommentarer omkring hjælpeteksten til Google Reader er taget til efterretning....Den er herefter forsøgt forbedret ved en udbygget tekst og tilføjelse af billeder! :-)

Bisser sagde ...

Kun lidt hidsig nu.... ;o) Uge 2s opgave er løst - tror jeg nok, men hvorfor skal det være på engelsk, når jeg ikke så godt forstår??

susanne sagde ...

det er også lykkedes for mig,