torsdag den 8. november 2007

Uge 8:Tags og Del.icio.us

Skærmdump fra Ballerup Bibliotekernes konto hos del.icio.us
Favoritter eller bogmærker er praktiske. Så slipper du for at skulle huske alle de gode hjemmesiders adresser.Men nogle gange får du brug for en hjemmeside, som du fandt, mens du sad på en anden computer. Og hvis den anden computer var dén derhjemme, så har du et problem. Medmindre du bruger en online tjeneste som f.eks. del.icio.us .

Her kan du altid logge ind på din konto og se dine egne bogmærker/favoritter. Men derudover kan du også se, hvad andre har valgt at gemme på den måde. Det kan være en god måde at blive inspireret på. del.icio.us lægger op til, at man tagger sine links.

Tags er i virkeligheden ukontrollerede emneord, man selv bestemmer, og de kan være meget forskelligt opbygget. Det vigtigste er, at du selv synes, at de er gode.

Som indgang til gode internet-ressourcer er del.icio.us/bib.ballerup både et internt arbejdsredskab (bruges i tilknytning til Reference-bookmarks) og et "eksternt" web 2.0-tilbud fra Ballerup Bibliotekerne. Styrken ved at bruge del.icio.us er bl.a. at mange i fællesskab kan bidrage til at udbygge indholdet - i dette tilfælde tilføje links. Du er meget velkommen til bidrage til del.icio.us/bib.ballerup - og det indgår her som en delopgave - at tilføje eller sende link(s) til del.icio.us/bib.ballerup.

Foto: Mikal Schlosser

Opgave:
[8 A] Lav en konto på del.icio.us - som er den pt. mest udbredte og omfattende af sin slags - og prøv servicen af.
[8 B] Send link via din del.icio.us-konto til del.icio.us/bib.ballerup
Se evt. under Hjælp til uge 8

[8 C]
Læg et link til din del.icio.us-konto på din blog!

Ekstra:
Undersøg alternativer til del.icio.us.
Få links via Ballerup Bibliotekernes konto hos del.icio.us !

4 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Så er der oprettet en konto på del.icio.us. Jeg har fået min egen linkliste og et link-forslag er sendt til NIF og bib:ballerup's del.icio.us. På min blog har jeg lagt en badget til min personlige del.icio.us. Hvis du også vil have en Gadget på din blog der henviser til din personlige del.icio.us, finder du det under din del.icio.us-konto. Vælg settings i øverste højre hjørne og klik derefter på Network badges.

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja HR.Jan Lund jeg er lige bagefter dig også her, har også oprettet min konto hos del.icio.us, og med badget til min konto også, ja jeg hænger meget godt på denne opgave syntes jeg ikke var så svær, eller også er det fordi man bliver mere øvet, nå man videre med livet vi ses

Jan Lund sagde ...

Jeg havde en linksamling på min hjemmeside, som skulle opdateres på "gammeldags facon". De 140 links og linksbeskrivelser har jeg nu ved hårdt tastaturarbejde fået overført til del.icio.us og fået givet alle indførslerne emneord/tags. Det er bare så genial. Lettere at tilføje og vedligeholde, bedre søgefaciliteter og større overskuelighed. NIF var langt foran sin/vores tid da han introducerede del.icio.us via Referencebookmarks. Nu har jeg også set lyset. Se min del.icio.us liste ved at trykke her

Jan Lund sagde ...

Et lille trick jeg gerne vil videregive til del.icio.us. Hvis du har mange Tags (emneord) knyttet til dine links på del.icio.us., kan du ændre måden dine tags vises på. Default kommer du i en lang række. Men ved under "Tag options" i nederste højre hjørne, at vælge "view as cloud", får du dem samlet i i klynge eller sky.