torsdag den 8. november 2007

Uge 11 : Podcast

Skærmdump fra podhead.dk
I takt med, at computerne er blevet hurtigere og båndbredden er blevet større, er det blevet mere og mere almindeligt med masser af lyd og levende billeder på internettet.I denne uge skal vi derfor se på podcasts på nettet.

Podcast:Ordet podcast er en sammensætning af ordene iPod (en af de mest populære mp3-afspillere) og ordet broadcast - altså (radio)udsendelse, og det betegner små udsendelser i mp3-format, som man kan downloade og lytte til, enten fra sin computer eller fra en mp3-afspiller.

Podcasts kan handle om alt muligt forskelligt, og de bliver lavet af mange forskellige mennesker, både private og professionelle. F.eks. kan man finde mange af Danmarks Radios udsendelser som podcasts. Der er også en del danske biblioteker, der er begyndt at lave dem.

For at lytte til podcasts kræves enten en computer ( med et lydkort og enten højtalere eller hovedtelefoner) eller en mp3-afspiller. Man vil oftest benytte sig af et program, der holder styr på de forskellige podcasts, når de bliver downloadet, men hvis du bare skal høre udsendelserne online, kan du sagtens bruge Bloglines/GoogleReader eller en anden online feedreader.

Foto: Mikal Schlosser

Opgave:
[11 A] Find danske podcasts på blandt andet PodHead.

[11 B] Tilføj en podcast til din GoogleReader på samme måde, som du tilføjede RSS-feeds. Så er det nemt at holde øje med, hvornår der kommer en ny episode.

Ekstra:
Har du fået blod på tanden, kan du lave en podcast selv. Husk at man ikke kan bruge materiale under copyright til en podcast uden at have fået tilladelse først.Hvis du gerne vil bruge noget musik, kan du finde numre på podsafe music network, som er frigivet til podcast brug.

6 kommentarer:

Jan Lund sagde ...

Har hørt forskellige Podcast fra Kolding Bibliotek og tilføjet dem min Google Reader, og tegnet abonnement. Når man får Podcastene i abn. er det med afspiller indbygget lige til at trykke på play. Når man har downloadet softwaren til sin Creative Zen, kommer Crative afspilleren desuden automatisk op på computeren og den ønskede Podcast kan afspilles. Har endnu ikke fundet ud af at downloade til til min MP3-afspiller - hvis man overhovedet kan. Læste en Blog hvor en børnebibliotekar fra Herning kun kunne downloade til sin Ipod og ikke til sin Creative Zen. At besøge Podhead i Second Life, var forbundet med en del vanskeligheder. Så der skal jeg hente noget kvalificeret hjælp, jeg kom til at dumpe i havet, og måtte gå en lang tur under vandet og besøgte en vandby. Men der var ikke nogen Podcaster Street, hvor Podhead efter sigende skal ligge. Second Life er jeg ikke venner med p.t. Synes det er svært og skal bruge mange kræfter på at sætte sige ind i at navigere rundt m.v.

Jan Lund sagde ...

Stædighed betaler sig - hvor der er en vilje er der en vej. Så fandt jeg her meget sent nat ud af at teleportere mig til Podcaster Street og fandt let frem til Podhead's kontor. Mission completed. Opgaven udført. Jeg vil se dyner. Godnat - en lang arbejdsdag venter imorgen...

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja så har jeg også været både i info island.dk,,, samt besøgt Podcast Street hørt lidt foredrag og lidt musik, der var ikke noget jeg skulle bruge,det er heller ikke et sted jeg kommer mere, jeg er ikke til denne form for fantasi verden, men det var jo en del af opgaven.

Per J I Kristiansen sagde ...

Ja så fik jeg også lagt en podcast til min blog løgnehistorien kaldes den, den handler om hvad mp3 ka bruges til

Jan Lund sagde ...

Sikke en lørdag. Først slår vi Tyskland i semifinalen i håndbold. Derefter lykkedes det mig umiddelbart bagefter, at få en Podcast downloadet til min Creative MP3-afspiller. Vi må da vinde den finale i morgen. Men først havde jeg fået hjælp til Podcastingen af "23-ting hajen" Tenna, som fortalte at jeg skulle downloade Juice - the cross-platform podcast receiver Herefter går det som en leg via Juice at finde en podcast og downloade den. Herefter kan man spille den via sin Windows Media Player og/eller downloade det til MP3 afspilleren. Det gør man ved at synkronisere med MP3 afspilleren på samme måde som da man overførte sit downloadede materiale fra Bibliotekernes Netmusik til sin MP3-afspiller.

Jan Lund sagde ...

Tak til Tenna.

Jeg har lige læst og er meget optaget af "Mit indre rum" af Ole Kåre Føli. Kropsterapeuten Ole Kåre Føli blev landskendt da han blev tilknyttet cykelholdet CSC, og blev snart af både cykelryttere og i cykelmiljøet kendt som en "mirakeldoktor".

På Borgens Forlags hjemmeside fandt jeg så følgende:
"Borgens Forlag podcaster.
Med andre ord: Borgens Forlag har publiceret sine første udsendelser, som man frit kan downloade fra hjemmesiden og eventuelt tage med sig på sin bærbare afspiller.
Det første bliver et 43 min. langt interview med Ole Kåre Føli
om bogen MIT INDRE RUM."

Og så var det at Tenna havde givet mig det allerede omtalte råd med at downloade Juice.
Så kunne jeg via Borgens hjemmeside hente deres RSS feed på adressen: www.borgendirekte.dk/podcast/borgen.xml. Kopiere adressen,
gå i Juice og under Podcast Directory - Add feed og her tilføje adressen. Dermed har jeg via Juice et abonnement på RSS Feed fra Borgen og dermed kom interviewet med Ole Kåre Føli også ind i Juice. Klar til at downloade og overføre til MP3-afspilleren.
Så nu hører jeg det lange interview med Ole Kåre Føli på min MP3-afspiller. Det er stort.
Jeg ved ikke om det kan downloades på andre måder - jeg kunne kun finde ud af det via Juice.